< zpět

28.1.2018 - Vigantolvit aneb vitamín D

Věděli jste, že vitamin D hraje v životě člověka velkou roli? To, že ho získáváme ze sluníčka a v zimním období pociťujeme jeho nedostatek je známá věc, ale pojďme se na déčko podívat také z jiného úhlu. Přinášíme zajímavosti, které jste o vitamínu D pravděpodobně nevěděli.

             Vigantolvit

Vitamin hraje roli už v těhotenství

Až 80 % těhotných žen trpí nedostatkem vitaminu D. Správné zásobení vitaminem D během těhotenství je důležité pro udržení silných a zdravých kostí a zubů, a podpoření imunitního systému. Chyby v imunitním systému u matky se jeví jako jeden z nejčastějších faktorů předčasného porodu. Zásobení vitaminem D má ale vliv nejen na matku, ale také na dítě. Některé studie ukazují, že ženám, které v těhotenství nestrádaly a měly dostatečnou hladinu vitaminu D, se narodily děti s vyšším obsahem minerálních látek v kostech oproti těm, jejichž maminky ho měly nedostatek. Děti, které během těhotenství nebyly dostatečně zásobeny vitaminem D, jsou po narození náchylnější, může se u nich v průběhu života častěji rozvinout astma, alergie či jiná porucha imunitního systému. Trpíte-li alergií, může být příčinou právě to, že vaše matka neměla dostatek vitaminu D v těhotenství. Déčko se jeví jako důležitý regulátor imunity a příznivě ovlivňuje jak vrozenou tak získanou imunitu dítěte. Především v zimních a jarních měsících, kdy je nedostatek déčka ze sluníčka, je třeba si pohlídat dostatečné zásobení. „Donošení novorozenci v České republice se v jarních měsících rodí s nedostatečnou zásobou vitaminu D,“ uvádí MUDr. Mocková. V těhotenství, kdy organismus má zvýšené nároky na vitaminy a další prospěšné látky, je vhodné doplnit bohatou a pestrou stravu o speciální potravinový doplněk s optimálním množstvím vitaminu D pro těhotné (např. Femibion s vitaminem D).

Déčko a obezita spolu souvisí

Studie poukazují na fakt, že obézní lidé mají nižší hladinu vitaminu D oproti štíhlým jedincům. Vitamin D patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, to znamená, že tělesný tuk ho váže. Čím více tukové tkáně jedinec má, tím větší je prostor pro zásoby neaktivního vitaminu D. Tuková tkán déčko vychytá, ale velmi neochotně jej pouští do krevního oběhu, který zajišťuje jeho dopravení do tkání, kde má působit. Danému jedinci pak logicky vzniká deficit. Nízká hladina vitaminu D je tedy pravděpodobně důsledkem, ale ne příčinou obezity. Při nárůstu váhy pak bývá hladina déčka stále nižší, pravděpodobně tedy se zvyšujícím se podílem tuku v těle. Některé výzkumy také ukazují, že u lidí s nadváhou, kteří se snaží hubnout, má doplňování déčka za následek snadnější hubnutí.

Proč je důležité déčko pro sval???

Vitamin D zvyšuje výkonnost člověka při tělesné zátěži, právě kvůli svému účinku na svalovou tkáň. A právě jeho větší nedostatek je příčinou svalové slabosti, má totiž pozitivní vliv na svalovou práci a svalový výkon. Dostatečná hladina vitaminu D je pak důležitou prevencí pádů a zlomenin zejm. u starší populace. Déčko je také nutné ke vstřebávání vápníku z potravy (ve střevech) a jeho ukládání v kostech. Platí stará pravda, že bez vitaminu D nemůže vápník odvést svoji práci

Optimální příjem vitaminu D

Člověk si 90 % potřebného vitaminu D tvoří v kůži při expozici na slunečním záření, proto za určitých okolností může jeho optimální množství přijmout ze slunce. Má to ale háček. Příliš dlouhý pobyt na slunci může vést k poškození kůže a v našem podnebí se nám slunce nedostává po celý rok. „Dostatečný osvit v našich zeměpisných šířkách lze získat jen během části roku, a to od poloviny dubna do poloviny září, zhruba v čase 9 až 15 hodin, tedy v době, kdy většina lidí pracuje v uzavřených prostorách. Navíc ochranný Faktor 8 redukuje produkci vitamínu D v kůži až o 97 %,“ zmiňuje prof. MUDr. Petr Broulík, DrSc. z III. interní kliniky 1. LF UK Praha a ÚVN Praha. Na konci zimy a na jaře se pak logicky procento lidí s nedostatkem vitaminu D zvyšuje.

Dalším zdrojem vitaminu D je strava. Dříve se vitamin D přidával do mléka, v dnešní době to však není podmínkou a je třeba mléko doplněné o tento vitamin hledat. Pokud ale potravina vitaminy obsahuje, etikety o tom s libostí informují. Vitamin D bývá přidáván nejen do kravského, ale také sójového mléka, do jogurtů, cereálií, chleba nebo pomerančového džusu. Bohaté na vitamin D jsou ryby, nejvíce konkrétně losos nebo makrela. Tuňák a sardinky vitamin D obsahují, ale v mnohem menším množství. Pokud déčko chcete čerpat pouze ze stravy, problémem může být, že abyste doplnili jeho optimální množství, museli byste každý den vypít litr mléka nebo sníst celou rybu.